Motosiklet A2 dersi

Anasayfa / Motosiklet A2 dersi

A2 Direksiyon Sınav Görüntüleri



Motosiklet A2 ders notları

Motosiklet: İki veya üç tekerlekli, sepetli veya sepetsiz motorlu araçlardır. Bunlardan karoserisi yük taşıyabilecek şekilde sandıklı veya özel biçimde yapılmış olan ve yolcu taşımalarında kullanılmayan üç tekerlekli motosikletlere yük motosikleti (Triportör) denir.

Motorlu Bisiklet: Silindir hacmi 50 santimetreküpü geçmeyen içten patlamalı motorla donatılmış ve imal hızı saatte 50 km’ den az olan bisiklettir.

Motosikletin Kısımları

  • · Motor
  • · Kadro
  • · Tekerlekler
  • · Amortisör
  • · Sele

Motorun tanımı ve Çeşitleri

  • · Motorun Tanımı: Isı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.

  • · Yakıtın yanma yerine göre motorlar ikiye ayrılır.

- İçten yanmalı motorlar

- Dıştan yanmalı motorlar

  • · Zamanlarına göre motorlar ikiye ayrılır.

- 2 Zamanlı motorlar: Pistonun iki hareketinde iş yapar. Her devirde ateşleme yapar.

- 4 Zamanlı motorlar: Pistonun dört hareketinde iş yapar.İki devirde bir ateşleme yapar.

  • · Yakıt çeşitlerine göre motorlar:

- Benzinli motorlar: Karbüratörlü yakıt sistemine sahiptir.

- Dizel Motorlar: Enjektörlü yakıt sistemine sahiptir.

- L.P.G. Motorlar ( sıvılaştırılmış Petrol Gazı )

  • · Yapım özelliklerine göre motorlar:

- Sıra tipi

- Sıra halinde bir açı altında ( V tipi )

- Birbirlerinin karşılarına yatık ( Düz, hafif eğik )

  • · Soğutma sistemine göre motorlar:

- Su ile soğutmalı

- Hava ile soğutmalı

  • · Su soğutmalı motorlarda, hava soğutmalı motorlardan farklı olarak radyatör ve devir daim su pompası vardır.

  • · Ateşleme sistemine göre motorlar:

- Manyetolu ateşleme sistemi

- Bataryalı ateşleme sistemi

Motorun Parçaları :

  • · Silindir (Motor) Bloğu: Motorun belli başlı hareketli parçalarını (piston, krank mili) üzerinde taşıyan motorun sabit ana parçasıdır.
  • · Silindir Kapağı: Silindir bloğunun üzerine silindir kapak contası ile monte edilir. Silindir kapağında emme, eksoz manifoldları ile sibop mekanizması vardır.
  • · Karter: Motorun en alt kısmını oluşturur.Motor çalışmadığı zaman motor yağını depo eder.
  • · Subap Kapağı: Silindir kapağındadır, subap mekanizmasını korur.
  • · Karbüratör: Yakıt ile Hava karışımını sağlar.
  • · Hava Filtresi: Karbüratöre giren havayı temizler.
  • · Manifoldlar: İki çeşittir. Emme ve eksoz manifoldu. Yakıt ile hava karışımı emme manifoldundan girer, emme manifoldundan yanmış olarak çıkar.
  • · Endüksiyon ( Ateşleme ) Bobini: Yüksek voltaj üretmeye yarar.
  • · Buji : Karışımı ateşleyen parçadır.
  • · Regülatör ( Konjektör ): Aküye giden elektriği kontrol ederek akünün zarar görmesini önler. Akü ile şarj dinamosu ( Alternatör ) arasındadır.
  • · Krank Mili: Pistonun doğrusal hareketini dairesel harekete çevirir.
  • · Piston
  • · Piston kolu
  • · Şarj Dinamosu (Alternatör): Elektrik akımı üreterek akünün şarj olmasını sağlar.
  • · Subaplar: Emme ve eksoz subapları vardır.

Motosiklete yapılacak Bakım

  • · Elektrolit seviyesi kontrolü günlük yapılmalı, elektrolit seviyesi plakaların 1-1,5 cm üzerinde olmalıdır.
  • · Akünün kapakları açık unutulmamalı, gaz çıkış delikleri açık olması gerekmektedir.
  • · Akünün kutup başları oksitlenmişse ise ılık sodalı su ile temizlenerek gres yağ ile yağlanmalı ve hava ile teması kesilmelidir. Artı (+) kutup kalın, eksi (-) kutup incedir.
  • · Motor çalışmazken kontak anahtarı ateşleme durumunda açık unutulursa, endüksiyon bobini ve platin yanar. Bağlantı kablolarında gevşeklik olmamalıdır.
  • · Ateşleme sisteminde platin, buji ve avans ayarı vardır. Ayarlar yanlış yapılırsa, ateşleme tam yapılamayacağından motor çekişten düşer, eksozdan siyah duman çıkar.
  • · Platin ve avans ayarı yapılmaz ise; motor yüksek hıza geçmek isteyince sarsıntı fazla olur, motor zarar görür ve stop eder.
  • · Hava filtresi basınçlı hava ile temizlenir.Hava filtresi tıkalı olursa motor çok benzin yakar, eksozdan siyah duman çıkar.
  • · Yakıt sisteminde rölanti ayarı yapılır. Karbüratörde rölanti ayarı yüksek olursa motor çok benzin yakar, eksozdan siyah duman çıkar. Rölanti ayarı düşük olursa motor randımanlı çalışmaz.
  • · Motor yağı zamanında değiştirilmeli ve sürekli kontrol edilmelidir.
  • · Araçta yedek sigorta bulundurulmalıdır. Yanan sigorta aynı amperde yenisi ile değiştirilmelidir. Araçta far ayarı yapılır.
  • · Debriyaj ayarı yapılmalı, hareket halinde iken ayak debriyajın üzerinde basılı kalmamalıdır.
  • · Tahrik Zinciri ( Eksantrik zinciri )’ nin ayarlanması gerekir.
  • · Lastiklere bakılıp zamanında değiştirilmelidir.
  • · Fren ayarı yapılmalı ve hidroliği devamlı kontrol edilmelidir.